Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska


Rachunek bankowy właściwy dla opłaty za kartę wędkarską:
Starostwo Powiatowe w Sieradzu
Plac Wojewódzki 3, 98-200 Sieradz

nr rachunku: 55 1020 4564 0000 5802 0010 9488

Rachunek bankowy właściwy dla opłaty skarbowej za decyzję i pełnomocnictwo:
Urząd Miasta Sieradz
Plac Wojewódzki 1, 98-200 Sieradz

nr rachunku: 53 1020 4564 0000 5102 0040 8724

PO.ZUZ.2.4210.443.2023.MJ

29‑02‑2024 16:23:28

Kalisz, dnia 26 luty 2024 r.

PO.ZUZ.2.4210.443.2023.MJ

OBWIESZCZENIE

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) w związku z art. 401 ust. 3, art. 402a ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r., poz. 1478 z późn. zm.), art. 72 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2023 r., poz. 1094), Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Kaliszu zawiadamia, że w dniu 26 lutego 2024 r., została wydana decyzja administracyjna w sprawie pozwolenia wodnoprawnego na:
1. wykonanie urządzenia wodnego ujęcia wód podziemnych składającego się z jednej studni głębinowej o głębokości 63 m oraz pompy głębinowej wraz z armaturą o maksymalnej wydajności 30 m3/h, służącej do poboru wód podziemnych z utworów neogeńskich, zlokalizowanej w miejscowości Tuwalczew (dz. nr 106 obręb Adamki, współrzędne geodezyjne X 57265, 8.75; Y 6535743.42) w gminie Błaszki, powiecie Sieradzkim, województwie łódzkim,

Pełna wersja w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

PS.ZUZ.4210.7.2024.TS

29‑02‑2024 16:20:27

Sieradz, 28.02.2024 r.

PS.ZUZ.4210.7.2024.TS

INFORMAC JA
Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
o wydaniu decyzji administracyjnej

Na podstawie art. 402a ustawy Prawo Wodne (t. j. Dz.U.2023, poz. 1478 ze zm.) w związku z art. 72 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz.U.2023, poz. 1094) informuję, że w dniu 30.01.2024 r. została wydana decyzja znak: PS.ZUZ.4210.7.2024.TS w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na:
1. wykonanie urządzenia wodnego – obiektu służącego do ujmowania wód podziemnych, tj. studni nr 2 zlokalizowanej na działce nr 602 obręb 0004 Brzeźnio, gmina Brzeźnio, powiat sieradzki, woj. łódzkie;
2. usługę wodną, obejmującą pobór wód podziemnych z utworów jury górnej z ujęcia składającego się ze studni nr 1 i studni nr 2, zlokalizowanego na działce nr 602 obręb 0004 Brzeźnio, gmina Brzeźnio, powiat sieradzki, woj. łódzkie.
Z treścią ww. decyzji oraz z dokumentacją sprawy można zapoznać się w Zarządzie Zlewni w Sieradzu (Plac Wojewódzki 1, 98 – 200 Sieradz) od poniedziałku do piątku w godz. 8:00÷15:00, w terminie 14 dni od daty opublikowania niniejszej informacji.
W dniu 28.02.2024 r. została udostępniona treść decyzji w Biuletynie Informacji Publicznej RZGW w Poznaniu.
Proszę o zamieszczenie przedmiotowej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu.

Dyrektor
Grzegorz Szewczyk
 

Otrzymują:
1. Urząd Gminy Brzeźnio
2. Starostwo Powiatowe w Sieradzu
3. ZUZ a/a.

Pełna wersja w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

Z.2280.100.2023

02‑02‑2024 10:27:44

Nadleśnictwo Kolumna
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna
ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59
fax: wew.114
e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna

Łask, dnia 23-06-2023

Znak spr.: Z.2280.100.2023

SKARB PAŃSTWA
PAŃSTWOWE GOSPODARSTWO LEŚNE LASY PAŃSTWOWE
NADLEŚNICTWO KOLUMNA
ul. Leśników Polskich 1c, 98-100 Łask

ogłasza chęć zakupu gruntów

Nadleśnictwo Kolumna planuje powiększanie zasobów leśnych w wyniku nabywania lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia. Zapraszamy do składania ofert!

Informujemy, że zgodnie z art. 37 ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 148 z póź zm.) pkt. 2. „Las lub grunt przeznaczony do zalesienia może być nabyty w szczególności w przypadku:

1) jego bezpośredniej przyległości do gruntu pozostającego w zarządzie Lasów Państwowych;
2) zniesienia współwłasności lasu, gruntu przeznaczonego do zalesienia lub innego gruntu lub nieruchomości;
3) regulacji przebiegu granicy polno-leśnej.” Jeżeli jesteś właścicielem gruntów, który:
- przylega do gruntu pozostającego w zarządzie Lasów Państwowych;
- w Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy jest przeznaczony do zalesienia;
- w powszechnej ewidencji gruntów opisany jest jako Ls, RV, RVI, RVIz;
- ma uregulowany stan prawny;
- nie jest obciążony na rzecz osób trzech oraz nie występują spory graniczne.

Zapraszamy do składania ofert dot. możliwości sprzedaży ww. gruntów:
- w formie tradycyjnej: Nadleśnictwo Kolumna ul. Leśników Polskich 1c, 98-100 Łask
- elektronicznej: przesyłanie na adres poczty e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl lub na platformie ePUAP adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej: /pgl_lp_0606/SkrytkaESP

Jeżeli nieruchomość nie spełnia warunków, które opisaliśmy powyżej, informujemy, że możemy nabyć lasy i grunty do zalesienia, które bezpośrednio nie sąsiadują z gruntami w naszym zarządzie, pod warunkiem że ich lokalizacja i powierzchnia umożliwią prowadzenie na nich racjonalnej gospodarki leśnej.

Przyjmujemy w takich przypadkach również oferty zbiorcze od kilku właścicieli sąsiadujących ze sobą działek.

Jednak możemy nabyć tylko i wyłącznie nieruchomości o uregulowanych stanie prawnym, nie objęte roszczeniami, obciążeniami a ich granice nie mogą być kwestionowane.

Oferta powinna zawierać:

1. dane kontaktowe do właściciela,
2. informacje o przeznaczeniu gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy dla przedmiotowej działki,
3. kopie wypisu z ewidencji gruntów, wraz z podaniem nr księgi wieczystej oraz oraz wyrysu z mapy,
4. informacje czy istnieją drogi dojazdowe do przedmiotowych działki,
5. jeżeli działka objęta jest upul – kopię wypisu z Uproszczonego Planu Urządzenia Lasu.
6. w przypadku występowania na Państwa działce drzewostanów w wieku do 20 lat włącznie, pisemną informację dot. istnienia, bądź braku zobowiązania wynikającego z trwającego programu finansowanego lub współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej (np. PROW).

Dodatkowo informujemy, że na ewentualny zakup gruntów niezbędne jest uzyskanie zgody Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, a cena zakupu nie może być wyższa od ceny ustalonej w operacie szacunkowym sporządzanym przez rzeczoznawcę majątkowego.

Kupując lasy i grunty przeznaczone do zalesienia realizujemy założenia Zarządzenia nr 79 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie zasad powiększania zasobów leśnych w wyniku nabywania lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz Krajowego Programu Zwiększania Lesistości, opracowanego przez Instytut Badawczy Leśnictwa.

Szczegółowe informacje można uzyskać pod adresem:

Nadleśnictwo Kolumna ul. Leśników Polskich 1 c 98-100 Łask,
tel: +48 43 675 42 06, +48 43 675 43 59
adres poczty e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl, strona: www.kolumna.lodz.lasy.gov.pl

Z poważaniem
Marcin Król
Nadleśniczy
Nadleśnictwo Kolumna

Pełna wersja w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

Informacja

02‑03‑2023 14:05:32

Nadleśnictwo Poddębice
Rodrysin 18A, 99-200 Poddębice
tel.: +48 43 678-29-75, fax: +48 43 678-44-69
e-mail: poddebice@lodz.lasy.gov.pl

Rodrysin, 23-02-2023

Znak sprawy: ZG.2280.11.2022

INFORMACJA

Nadleśnictwo Poddębice informuje, że jest zainteresowane zakupem lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia na podstawie art. 37 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1275, 1718 ze zm.).
Las lub grunt przeznaczony do zalesienia może być nabyty w przypadku jeśli:

  • bezpośrednio przylega do gruntu pozostającego w zarządzie Lasów Państwowych;
  • w Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy jest przeznaczony do zalesienia;
  • w powszechnej ewidencji gruntów opisany jest jako LS, RV, RVI
  • ma uregulowany stan prawny.

KONTAKT:
poddebice@lodz.lasy.gov.pl
43 678 29 75

Robert Krokowski
Nadleśniczy
Nadleśnictwa Poddębice

Pełna treść w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

Informacja

24‑02‑2023 14:37:36

Nadleśnictwo Poddębice
Rodrysin 18A, 99-200 Poddębice
tel.: +48 43 678-29-75, fax: +48 43 678-44-69
e-mail: poddebice@lodz.lasy.gov.pl

Rodrysin, 23-02-2023

Znak sprawy: ZG.2280.11.2022

INFORMACJA

Nadleśnictwo Poddębice informuje, że jest zainteresowane zakupem lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia na podstawie art. 37 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1275, 1718 ze zm.).
Las lub grunt przeznaczony do zalesienia może być nabyty w przypadku jeśli:

  •  bezpośrednio przylega do gruntu pozostającego w zarządzie Lasów Państwowych;
  •  w Planie Zagospodarowania Przestrzennego gminy jest przeznaczony do zalesienia;
  •  w powszechnej ewidencji gruntów opisany jest jako LS, RV, RVI
  •  ma uregulowany stan prawny.

KONTAKT:
poddebice@lodz.lasy.gov.pl
43 678 29 75

Robert Krokowski
Nadleśniczy
Nadleśnictwa Poddębice

Pełna treść w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

Informacja w sprawie odpadów

24‑01‑2023 13:50:15

INFORMACJA
dla przedsiębiorców gospodarujących odpadami posiadających wpis do BDO

W związku z przekazanym przez Marszałka Województwa Łódzkiego pisma z dnia 4 stycznia 2023 r., znak: ŚRII.7245.4.2023.MW, Starosta Sieradzki informuje, że na mocy art. 49 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.) Marszałek Województwa Łódzkiego prowadzi Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (BDO), który winien zawierać aktualizowane na bieżąco informacje, dotyczące zakresu działalności na terenie województwa łódzkiego, prowadzonej przez podmioty figurujące w systemie BDO i posługujące się nadanymi im numerami rejestrowymi.

Zgodnie z art. 59 ust. 1 ww. ustawy o odpadach podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w przypadku zmiany:

  1. informacji zawartych w rejestrze,
  2. zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru, w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Wyjaśnienia w poniższym zakresie można uzyskać w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego Departament Środowiska pod nr tel. (42) 663 35 46 lub (42) 663 35 35.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

RS.6233.2.2022.um

22‑07‑2022 10:57:11

Starosta Sieradzki

Plac Wojewódzki 3

98-200 Sieradz

RS.6233.2.2022.um Sieradz, dnia 21 lipca 2022 r.

 

DECYZJA

 

Na podstawie art. 41 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 2, art. 42 ust. 2, art. 43 ust. 2 i art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2022 poz. 699), rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz. U. 2013 poz. 523 ze zm.) oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku firmy PROFI – EKO Sp. z o. o. w sprawie wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów w ramach rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów w Bartochowie

 

orzekam, co następuje:

 

  1. Udzielam firmie PROFI-EKO Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Kazimierza Odnowiciela 14, 88-100 Inowrocław, posługującej się numerem identyfikacji podatkowej NIP – 5562774005, zezwolenia na przetwarzanie odpadów w ramach rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w Bartochowie (gm. Warta), na działkach o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 89/5, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1 obręb 2 Bartochów, na następujących warunkach:

 

    1. Rodzaj i masa odpadów przewidywanych do przetwarzania i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku

Tabela 1. Rodzaj i masa odpadów, które w ramach rekultywacji mogą być w okresie roku stosowane do kształtowania obwałowań i korony składowiska

Lp.

Kody odpadów

Rodzaje odpadów

Masa poszczególnych rodzajów odpadów [Mg/rok]

01

Odpady powstające przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej
i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin

01 01

Odpady z wydobywania kopalin

  1.  

01 01 02

Odpady z wydobywania kopalin innych niż rudy metali

10 000

01 04

Odpady z fizycznej i chemicznej przeróbki kopalin innych niż rudy metali

  1.  

01 04 08

Odpady żwiru lub skruszone skały inne niż wymienione w 01 04 07

10 000

  1.  

01 04 09

Odpadowe piaski i iły

10 000

  1.  

01 04 12

Odpady powstające przy płukaniu i oczyszczaniu kopalin inne niż wymienione w 01 04 07 i 01 04 11

10 000

  1.  

01 04 13

Odpady powstające przy cięciu i obróbce postaciowej skał inne niż wymienione w 01 04 07

10 000

  1.  

01 04 81

Odpady z flotacyjnego wzbogacania węgla inne niż wymienione w 01 04 80

10 000

06

Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów przemysłu chemii nieorganicznej

06 03

Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania soli i ich roztworów oraz tlenków metali

  1.  

ex. 06 03 99

Inne niewymienione odpady

2 000

10

Odpady z procesów termicznych

10 01

Odpady z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw
(z wyłączeniem grupy 19)

  1.  

10 01 05

Stałe odpady z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych

2 000

  1.  

10 01 80

Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych

10 000

10 06

Odpady z hutnictwa miedzi

  1.  

10 06 80

Żużle szybowe i granulowane

10 000

10 09

Odpady z odlewnictwa żelaza

  1.  

10 09 03

Żużle odlewnicze

10 000

  1.  

10 09 06

Rdzenie i formy odlewnicze przed procesem odlewania inne niż wymienione w 10 09 05

10 000

  1.  

10 09 08

Rdzenie i formy odlewnicze po procesie odlewania inne niż wymienione w 10 09 07

10 000

  1.  

10 09 10

Pyły z gazów odlotowych inne niż wymienione w 10 09 09

10 000

  1.  

10 09 12

Inne cząstki stałe zawierające substancje niebezpieczne

10 000

17

Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)

17 01

Odpady materiałów i elementów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (np. beton, cegły, płyty, ceramika)

  1.  

17 01 01

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

10 000

  1.  

17 01 02

Gruz ceglany

10 000

  1.  

17 01 03

Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia

10 000

  1.  

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

10 000

  1.  

ex.17 01 80

Usunięte tynki

10 000

  1.  

ex.17 01 81

Elementy betonowe i kruszywa niezawierające asfaltu

10 000

17 05

Gleba i ziemia (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych oraz urobek z pogłębiania)

  1.  

17 05 04

Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03

10 000

  1.  

17 05 08

Tłuczeń torowy (kruszywo) inny niż wymieniony w 17 05 07

10 000

19

Odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej
i wody do celów przemysłowych

19 12

Odpady z mechanicznej obróbki odpadów (np. obróbki ręcznej, sortowania, zgniatania, granulowania) nieujęte w innych grupach

  1.  

19 12 09

Minerały (np. piasek, kamienie)

10 000

Łącznie w ciągu roku:

10 000*

*łączna max. masa wszystkich rodzajów odpadów przeznaczonych do przetwarzania w roku, przy czym wykorzystanie w danym roku jednego rodzaju odpadu w ilości równej rocznej max. masie odpadów przeznaczonych do przetwarzania wyklucza tym samym wykorzystanie do przetwarzania w tym roku pozostałych rodzajów odpadów

 

Tabela 2. Rodzaj i masa poszczególnych odpadów, które w ramach rekultywacji mogą być stosowane w okresie roku do wykonania okrywy rekultywacyjnej (biologicznej)

Lp.

Kody odpadów

Rodzaje odpadów

Masa poszczególnych rodzajów odpadów [Mg/rok]

 

01

Odpady powstające przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej
i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin

01 04

Odpady z fizycznej i chemicznej przeróbki kopalin innych niż rudy metali

  1.  

01 04 12

Odpady powstające przy płukaniu i oczyszczaniu kopalin inne niż wymienione w 01 04 07 i 01 04 11

24 000

02

Odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności

02 03

Odpady z przygotowania, przetwórstwa produktów i używek spożywczych oraz odpady pochodzenia roślinnego, w tym odpady z owoców, warzyw, produktów zbożowych, olejów jadalnych, kakao, kawy, herbaty oraz przygotowania
i przetwórstwa tytoniu, drożdży i produkcji ekstraktów drożdżowych, przygotowywania i fermentacji melasy (z wyłączeniem 02 07)

  1.  

02 03 80

Wytłoki, osady i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych (z wyłączeniem 02 03 81)

24 000

02 07

Odpady z produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych (z wyłączeniem kawy, herbaty i kakao)

  1.  

02 07 80

Wytłoki, osady moszczowe i pofermentacyjne, wywary

24 000

10

Odpady z procesów termicznych

10 01

Odpady z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw
(z wyłączeniem grupy 19)

  1.  

10 01 01

Żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów (z wyłączeniem pyłów z kotłów wymienionych w 10 01 04)

24 000

  1.  

10 01 02

Popioły lotne z węgla

24 000

  1.  

10 01 03

Popioły lotne z torfu i drewna niepoddanego obróbce chemicznej

24 000

  1.  

10 01 15

Popioły paleniskowe, żużle i pyły z kotłów ze współspalania inne niż wymienione w 10 01 14

24 000

  1.  

10 01 80

Mieszanki popiołowo-żużlowe z mokrego odprowadzania odpadów paleniskowych

24 000

17

Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)

17 05

Gleba i ziemia (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych oraz urobek z pogłębiania)

  1.  

17 05 04

Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03

  1.  

17 05 06

Urobek z pogłębiania inny niż wymieniony w 17 05 05

24 000

19

Odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów,
z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych

19 05

Odpady z tlenowego rozkładu odpadów stałych (kompostowania)

  1.  

19 05 03

Kompost nieodpowiadający wymaganiom (nienadający się do wykorzystania)

24 000

19 08

Odpady z oczyszczalni ścieków nieujęte w innych grupach

  1.  

19 08 05

Ustabilizowane komunalne osady ściekowe

421

20

Odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie

20 02

Odpady z ogrodów i parków (w tym z cmentarzy)

  1.  

20 02 02

Gleba i ziemia, w tym kamienie

24 000

Łącznie w ciągu roku:

24 000*

*łączna max. masa wszystkich rodzajów odpadów przeznaczonych do przetwarzania w roku, przy czym wykorzystanie
w danym roku jednego rodzaju odpadu w ilości równej rocznej max. masie odpadów przeznaczonych do przetwarzania wyklucza tym samym wykorzystanie do przetwarzania w tym roku pozostałych rodzajów odpadów

W wyniku przetwarzania odpadów wymienionych w Tabeli 1. oraz w Tabeli 2. nie będą wytwarzane żadne odpady.

2. Miejsce przetwarzania odpadów

Przetwarzanie odpadów realizowane będzie w ramach rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego we wsi Bartochów (gm. Warta) na działkach o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 89/5, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1 obręb 2 Bartochów.

3. Dopuszczalna metoda lub metody przetwarzania odpadów, ze wskazaniem procesu przetwarzania

a) Opis procesu przetwarzania odpadów

Na etapie rekultywacji technicznej, odpady obojętne oraz inne niż niebezpieczne, wymienione
w Tabeli 1. i Tabeli 2. niniejszej decyzji, będą stosowane do kształtowania obwałowań i korony składowiska, a takaż do wykonania okrywy rekultywacyjnej. W ramach ww. działań wykonana zostanie:

  • warstwa wyrównywacza, której zadaniem jest osłonięcie i zabezpieczenie profilu korony składowiska przed uszkodzeniami. Ww. warstwa usypana zostanie na właściwie zagęszczonej
    i równomiernie ukształtowanej warstwie odpadów, zdeponowanych w nieczynnym składowisku. Po przywiezieniu partii odpadów (wymienionych w Tabeli 1.) na teren składowiska, będą one kierowane i wyładowywane w pobliżu sektorów, w których zostaną użyte do wykonania warstwy wyrównawczej. Odpady wymagające rozdrobnienia będą, przed ich zastosowaniem w sektorach, poddawane kruszeniu z wykorzystaniem mobilnej kruszarki. Jednocześnie w celu uzyskania wysokiej stabilności wierzchowiny składowiska przewidywane jest mieszanie odpadów o różnym uziarnieniu, podczas ich rozprowadzania na wierzchowinie składowiska. Proces mieszania odpadów prowadzony będzie z użyciem ciężkiego sprzętu typu ładowarki, spycharki. Następnie warstwa wyrównawcza zostanie zagęszczona (wskaźnik zagęszczenia nie mniejszy niż IS = 0,90), z użyciem ciężkiego sprzętu, w tym spycharek, ładowarek oraz kompaktorów okołowanych. Proces zagęszczenia warstwy wyrównawczej ma na celu zapobiec osiadaniu składowiska oraz zwiększyć wytrzymałość jego podłoża.

  • wierzchnia warstwa ziemna/warstwa okrywowa, której zadaniem jest wytworzenie optymalnej struktury gleby, korzystnej dla wzrostu roślin. Wymienione w Tabeli 2. rodzaje odpadów, będą dowożone i wyładowywane w pobliżu miejsca, w którym zostaną rozprowadzone z użyciem ciężkiego sprzętu (ładowarki, spychacze). W celu wytworzenia warstwy o żądanych parametrach, odpady podczas ich rozprowadzania, będą mieszane w wymaganych proporcjach (z innymi materiałami i/lub odpadami), również z wykorzystaniem ww. sprzętu. Grubość warstwy stosowanych odpadów powinna uwzględniać planowane nasadzenia (zgodnie
    z ustalonym – leśnym kierunkiem rekultywacji).

Podział składowiska na sektory umożliwiać będzie równoległe prowadzenie prac w zakresie kształtowania poszczególnych warstw w obrębie danego sektora rekultywowanego składowiska. Dodatkowo między warstwą wyrównawczą oraz wierzchnią warstwą ziemną wykonana zostanie warstwa izolująca, tzw. ekranująca oraz warstwa drenażowa. Do wykonania tych warstw nie będą stosowane odpady.

 

b) Wskazanie procesu przetwarzania odpadów

R 3 – Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki
(w tym kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania, a także odzysk
materiałów organicznych polegający na pracach ziemnych);

R 5 – Recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych (w tym odzysk materiałów
nieorganicznych polegający na pracach ziemnych)

4. Rodzaje odpadów, które utracą status odpadów, w przypadku, gdy utrata statusu odpadów jest przewidywana, oraz szczegółowe warunki utraty statusu odpadów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpadach, jeżeli nie zostały określone w przepisach prawa UE albo przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 1a ustawy o odpadach

Nie wskazuje się rodzajów odpadów, które utracą status odpadu. W wyniku realizowanego
w ramach rekultywacji składowiska w Bartochowie, procesu odzysku odpadów, utrata statusu żadnego z odpadów wskazanych w Tabeli 1. oraz Tabeli 2. nie jest przewidywana.

 

5. Dodatkowe warunki przetwarzania odpadów

  1. Warstwę wyrównawczą oraz wierzchnią warstwę ziemną należy wykonać odpowiednio
    z zachowaniem warunków odzysku, określonych w przepisach wykonawczych do ustawy
    o odpadach – rozporządzeniu w sprawie składowisk odpadów.

  2. Łączna masa odpadów, użytych do wykonania:

    • warstwy wyrównawczej składowiska – nie przekroczy 20 000,0 Mg,

    • wierzchniej warstwy ziemnej – 48 000,0 Mg.

  3. W przypadku zastosowania do wykonania wierzchniej warstwy okrywowej ustabilizowanych osadów ściekowych o kodzie 19 08 05, masa użytych w roku osadów nie będzie większa niż 421 Mg (przy założeniu 15 Mg s.m./ha/rok).

  4. Miąższość warstwy:

    • wyrównawczej winna wynosić ok. 0,15 m (jednak nie więcej niż 0,25 m),

    • wierzchniej ziemnej nie mniej niż 0,45 m (przy czym grubość tej warstwy winna być uzależniona od planowanych obsiewów i nasadzeń).

6. Wskazanie:

1) miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów

Nie wskazuje się miejsca oraz sposobu magazynowania rodzajów odpadów określonych w Tabeli 1. oraz Tabeli 2. Ww. odpady nie będą magazynowane przed procesem przetwarzania. Po przywiezieniu na teren składowiska odpady będą kierowane bezpośrednio do miejsc, gdzie przy użyciu ciężkiego sprzętu, będą stosowane do kształtowania obwałowań i korony składowiska albo do wykonania okrywy rekultywacyjnej.

2) maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku

Nie wskazuje się max. masy poszczególnych rodzajów odpadów oraz max. łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku. Rodzaje odpadów wskazanych w Tabeli 1. i Tabeli 2. nie będą magazynowane przed procesem przetwarzania, prowadzonym w ramach rekultywacji składowiska
w Bartochowie (gm. Warta). Masa magazynowanych odpadów wynosi „0”.

3) największej masa odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów

Nie wskazuje się największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w miejscu magazynowania odpadów, tj. na terenie składowiska odpadów w Bartochowie (gm. Warta). Wyszczególnione w Tabeli 1. i Tabeli 2. rodzaje odpadów nie będą magazynowane na terenie ww. składowiska przed procesem przetwarzania, prowadzonym w ramach rekultywacji tego składowiska. Masa magazynowanych odpadów wynosi „0”.

4) całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów

Nie wskazuje się całkowitej pojemności miejsca magazynowania odpadów. Procesy odzysku R3 oraz R5 prowadzone będą w ramach rekultywacji składowiska odpadów w Bartochowie (gm. Warta) i realizowane będą przez prowadzącego przetwarzanie bez konieczności magazynowania odpadów. Masa magazynowanych odpadów wynosi „0”.

 

7. Wymagania wynikające z warunków ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów

Nie określa się wymagań wynikających z warunków ochrony przeciwpożarowej miejsca magazynowania odpadów. Wymienione w Tabeli 1. i Tabeli 2. rodzaje odpadów nie będą magazynowane przed procesem przetwarzania.

8. Czas obowiązywania zezwolenia

Udziela się zezwolenia na przetwarzanie odpadów, realizowanego w ramach rekultywacji składowiska odpadów w Bartochowie (gm. Warta), na czas oznaczony, z terminem obowiązywania do dnia 30 czerwca 2023 r.


UZASADNIENIE

 

Pismem z dnia 27 kwietnia 2022 r. (data wpływu do tut. organu 02.05.2022 r.), znak: ŚRIV.7244.22.2022.RM Marszałek Województwa Łódzkiego przekazał, zgodnie z właściwością, do Starosty Sieradzkiego, złożony przez firmę PROFI-EKO Sp. z o. o. w dniu 25 stycznia 2022 r. wniosek o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów w ramach rekultywacji składowiska odpadów, zlokalizowanego we wsi Bartochów (gm. Warta) wraz z dokumentacją. Zarządzającym składowiskiem w Bartochowie jest Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o. o. z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego 102 w Sieradzu.

Do wniosku posiadacz odpadów załączył m. in.:

  • umowę poddzierżawy zawartą w formie aktu notarialnego (repertorium A nr 2532/2021) z dnia 28 lipca 2021 r. między Przedsiębiorstwem Komunalnym Sp. z o. o. w Sieradzu, a PROFI – EKO Sp.
    z o. o. z siedzibą w Inowrocławiu,

  • kopię decyzji nr 7/2021 Burmistrza Warty z dnia 27 grudnia 2021 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, wydanej dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na technicznym zamknięciu i rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Bartochów – gm. Warta, na działkach o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 89/5, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1 obręb 2 Bartochów, gm. Warta,

  • koncepcję techniczną pn. Rekultywacja składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne we wsi Bartochów, gm. Warta (lipiec 2010 r.),

  • dowód wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów,

a także wymagane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2022 poz. 699) – zwanej dalej ustawą o odpadach (art. 42 ust. 3a):

  • zaświadczenia z dnia 24 stycznia 2022 r. o niekaralności wszystkich osób ujawnionych w KRS,
    w tym posiadacza odpadów, będącego osobą prawną (tj. firmy PROFI-EKO Sp. z o. o.), wydane przez punkt informacyjny Krajowego Rejestru Karnego w Toruniu przy Sądzie Okręgowym,

  • oświadczenie o niekaralności za wykroczenia określone w art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 i art. 191 ustawy o odpadach oraz

  • oświadczenia, że w ostatnich 10 latach, zarówno w stosunku do osoby prawnej jak i pozostałych osób wymienionych w KRS, nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów i nie wymierzono w stosunku do ww. podmiotów, administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach, w wysokości przekraczającej, łącznie kwotę 150 tys. zł.

Powyższe oświadczenia, zgodnie z art. 42 ust. 3b ustawy o odpadach, zostały złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Proces przetwarzania odpadów realizowany będzie w ramach rekultywacji składowiska odpadów w Bartochowie (gm. Warta), zamkniętego decyzją Marszałka Województwa Łódzkiego z dnia 23 września 2010 r., znak: RO.VI-IW-6620/149/2010 w sprawie zamknięcia składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, zlokalizowanego w m. Bartochów, zmienioną decyzjami z dnia 22 stycznia 2013 r., znak: ROVI. 7241.2.1.2013.IW, z dnia 15 czerwca 2015 r., znak: RŚVI.7241.17.2015.RM oraz z dnia 23 września 2020 r. znak: RŚVI.7241.30.2020.IW, udzieloną Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o. o., z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego 102 w Sieradzu. Ww. decyzji marszałek określił termin zakończenia rekultywacji w Bartochowie na dzień 1 lipca 2023 r. oraz zobowiązał zarządzającego składowiskiem do przeprowadzenia rekultywacji zgodnie z harmonogramem działań rekultywacyjnych i zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie składowisk odpadów (Dz. U. 2013 poz. 523 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie składowisk odpadów.

Rekultywacja składowiska w Bartochowie polegała będzie na wykonaniu zabiegów (technicznych i biologicznych), które docelowo umożliwią użytkowanie obszaru składowiska oraz jego otocznia w sposób bezpieczny dla środowiska i zgodny z zamierzonym kierunkiem rekultywacji, tj. leśnym. Proces rekultywacji realizowany będzie w dwóch etapach. Podczas pierwszego etapu rekultywacji technicznej, wykorzystywane będą rodzaje odpadów, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – rozporządzeniem w sprawie składowisk odpadów, mogą być stosowane do budowy skarp, w tym obwałowań oraz kształtowania korony składowiska, a także do rekultywacji przez wykonanie okrywy rekultywacyjnej (biologicznej). Użycie odpadów do prac ziemnych, przy rekultywacji składowiska, stanowi odzysk w ramach którego odpady inne niż niebezpieczne zostaną wykorzystane m. in. do celów inżynieryjnych na potrzeby kształtowania krajobrazu. W wyniku procesu przetwarzania nie będą wytwarzane żadne odpady.

Wykonanie korony składowiska na etapie rekultywacji wiązać się będzie w pierwszej kolejności z przemieszczeniem zdeponowanych w składowisku odpadów celem równomiernego ukształtowania wierzchowiny składowiska. Docelowo ww. wierzchowina musi cechować się właściwą gęstością, dlatego przemieszczanie odpadów komunalnych, wiązało się będzie także z koniecznością zagęszczenia odpadów znajdujących się już na składowisku odpadów, nie objętych wnioskiem o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Następnie usypana zostanie warstwa wyrównawcza (prawidłowe jej zagęszczenie z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu uwzględniać będzie procesy osiadania składowiska), której zadaniem będzie zabezpieczenie kolejnych warstw składowiska przed uszkodzeniem związanym np. z jego osiadaniem. Grubość warstwy wyrównawczej wynosić będzie ok. 0,15 m, nie więcej jednak niż 0,25 m. Do jej wykonania wykorzystane zostaną odpady wymienione w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie składowisk odpadów. Odzysk odpadów w procesie R5, realizowany będzie zgodnie z warunkami wskazanymi ww. rozporządzeniu. Max. masa odpadów użytych do wykonania warstwy wyrównawczej nie przekroczy 20 tys. Mg. Zgodnie z wnioskiem, na warstwie wyrównawczej wykonana zostanie warstwa izolacyjna (tzw. ekranująca), warstwa drenażowa oraz wierzchnia warstwa ziemna. Do wykonania dwóch pierwszych warstw nie będą wykorzystywane odpady. Ich zastosowanie przewidywane jest natomiast do usypania wierzchniej warstwy ziemnej (tj. biologicznej okrywy rekultywacyjnej), stanowiącej podłoże do wegetacji roślin. Grubość tej warstwy (zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach) nie powinna być mniejsza niż 0,45 m, natomiast wg założeń przedstawionych we wniosku, miąższość ww. warstwy nie będzie mniejsza niż 1 m (przy czym zgodne z wyjaśnieniami Burmistrza Warty do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, złożonymi przy piśmie z dnia 24 czerwca 2022 r., znak: WIR.6220.16.2021.7.KŻ, zastosowanie warstwy o większej miąższości będzie korzystne). Max. masa odpadów użytych do wykonania warstwy okrywowej nie przekroczy 48 tys. Mg. Ponadto do wykonania tej warstwy wykorzystane zostaną również inne materiały (niebędące odpadami), których użycie zapewni wytworzenie warstwy glebotwórczej umożliwiającej wykonanie nasadzeń roślinności na koronie, skarpach oraz w stopie składowiska. Odzysk odpadów w wierzchniej warstwie ziemnej prowadzony będzie za pomocą procesu R3 oraz R5.

Zgodnie z deklaracją wnioskodawcy, wykorzystywane rodzaje odpadów, będą dostarczane sukcesywnie, do miejsc ich przetwarzania, w ilościach umożliwiających ich wykorzystanie, bez konieczności magazynowania odpadów na terenie. Po przyjęciu odpadów na składowisko będą one kierowane bezpośrednio do miejsc/sektorów docelowych, w których zostaną użyte do wykonania odpowiedniej warstwy rekultywacyjnej. Wbudowanie odpadów polegało będzie na ich rozprowadzeniu na powierzchni składowiska oraz ich zagęszczeniu po uprzednim wymieszaniu odpadów z innymi materiałami/odpadami w wymaganych proporcjach. Z informacji zawartych we wniosku wytwarzanie poszczególnych warstw rekultywacyjnych składowiska odpadów, prowadzone będzie równolegle w wyodrębnionych sektorach. Sektory, w których zostanie wykonana niwelacja i warstwa wyrównawcza będą sukcesywnie okrywane warstwą izolacyjną, drenażową i wierzchnią, podczas gdy w innych sektorach będą prowadzone prace związane z wykonywaniem warstwy wyrównawczej.

Przetwarzanie odpadów realizowane będzie przy użyciu ciężkiego sprzętu technicznego. Posiadacz odpadów dysponuje parkiem maszyn umożliwiającym przeprowadzenie ww. procesu, w tym koparkami do wykonywania wykopów, spycharkami do plantowania terenu i przemieszczania gruntu, kompaktorami do przemieszczania i zagęszczania odpadów w kwaterze przeznaczonej do rekultywacji, kruszarką mobilną, ładowarką do załadunku i transportu materiałów sypkich, a także do wykonywania wykopów o niewielkiej głębokości, do spychania i zwałowania oraz ciągnikami siodłowymi z naczepami do przewozu odpadów. Posiadacz odpadów dysponuje również przeszkoloną kadrą pracowniczą m. in. w zakresie obowiązujących przepisów o odpadach oraz ochrony środowiska.

Zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym przedmiotowe przedsięwzięcie polegające na rekultywacji składowiska odpadów kwalifikowane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839 ze zm.) i zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2022, poz. 1029) – zwanej dalej ustawą ooś., wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wydanie tej decyzji następuje między innymi przed uzyskaniem zezwolenia na przetwarzanie odpadów, wydawanego na podstawie ustawy o odpadach. Burmistrz Warty, w decyzji nr 7/2021 z dnia 27 grudnia 2021 r., znak: WIR.6220.16.2021.7.KŻ o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na procesie technicznego zamknięcia i rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Bartochów – gm. Warta, na działkach o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 89/5, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1 obręb 2 Bartochów, gm. Warta, a w uzasadnieniu ww. decyzji wskazał, m. in. że:

  • planowany sposób rekultywacji i zastosowane rozwiązania są zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym rozporządzeniem w sprawie składowisk odpadów;

  • w procesie rekultywacji planuje się wykorzystać ok. 1145,1 m3 odpadów;

  • na ukształtowaną wierzchowinę i skarpy przewiduje się usypanie warstwy wyrównawczej
    o grubości ok. 0,15 m;

  • wierzchnia warstwa o miąższości nie mniejszej niż 0,45 m zostanie wykonana z żyznej warstwy gleby pozwalającej na wegetację roślin;

  • inwestycja realizowana będzie w oparciu o powszechnie znane i sprawdzone technologie budowy
    z wykorzystaniem materiałów lub odpadów niezbędnych do wykonania warstw rekultywacyjnych;

  • do wykonania warstwy wyrównawczej i okrywowej zakłada się zastosowanie odpadów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. 2015 poz. 796) – zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie odzysku poza instalacjami.

Wstępna analiza przekazanych, przez Marszałka Województwa Łódzkiego, zgodnie z właściwością dokumentów wykazała, że ww. organ podejmował czynności w sprawie wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, tj. pismem z dnia 10 marca 2022 r., znak: ŚRIV.7244.22.2022.RM wezwał Spółkę PROFI-EKO, na podstawie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021 poz. 735 ze zm.) – zwanej dalej ustawą k.p.a, do jego uzupełnienia. Odpowiedź wnioskodawcy marszałek przekazał do starosty wraz z dokumentami wniosku (podstawowego i korygującego), nie przesłał natomiast treści swojego wezwania (które przesłał przy piśmie z dnia 20 maja 2022 r., znak: ŚIV.7244.22.2022.RM).

Ww. wezwaniu marszałek zobligował wnioskodawcę m. in. do: zweryfikowania kodów i rodzajów odpadów planowanych do przetwarzania zgodnie z rozporządzeniem w sprawie składowisk odpadów, a także przedstawienia metodyki obliczeń ilości odpadów potrzebnych do przeprowadzenia prac rekultywacyjnych oraz obliczeń potwierdzających możliwość wykorzystania do rekultywacji biologicznej, ilości odpadów w postaci ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych, w myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych (Dz. U. 2015 poz. 257).

Zgodnie z pierwotną wersją złożonego (do marszałka) wniosku, posiadacz odpadów zamierzał przetwarzać w roku 18 tys. Mg odpadów, z przeznaczeniem do kształtowania obwałowań i korony składowiska oraz 42 tys. Mg odpadów/rok w celu wykonania okrywy rekultywacyjnej (biologicznej). Stosownie natomiast do zapisów decyzji nr 7/2021 Burmistrza Warty z dnia 27 grudnia 2021 r., znak: WIR.6220.16.2021.7.KŻ objętość odpadów przeznaczonych do wykorzystania w procesie rekultywacji wynosi ok. 1145,1 m3. Przedstawione przez wnioskodawcę (w skorygowanej wersji wniosku) obliczenia (wykonane na potrzeby wniosku przez uprawnionego geodetę) wynikały, z przyjętych założeń technicznych, w szczególności z całkowitej powierzchni składowiska oraz powierzchni eksploatowanego obszaru przeznaczonego do rekultywacji. Ww. obliczenia wskazywały na konieczność wykonania warstwy izolacyjnej na powierzchni 42 166 m2, odspojenia i przemieszczenia odpadów znajdujących się w składowisku w ilości 15 042,9 m3, a następnie wykonania warstwy wyrównawczej o wskaźniku zagęszczenia warstwy nie mniejszym niż Is – 0,9. Wg wnioskodawcy analiza rzeczywistego zużycia poszczególnych kategorii odpadów będzie zależna od szeregu czynników (tj. składu, uziarnienia, wilgotności odpadów), charakteryzujących partię dostarczonych, na teren składowiska, odpadów.
W związku z powyższym we wniosku założono, że do wykonania warstwy wyrównawczej zostaną użyte odpady w ilości max. 20 tys. Mg, a do budowy warwy okrywowej ich wielkość nie przekroczą 48 tys. Mg, w tym roczna ilość ustabilizowanych osadów ściekowych, która zostanie zastosowana w warstwie okrywowej to max. 421 Mg/rok (wielkość obliczona dla zawartości s.m. na poziomie 15 %). Stosownie do wyżej przyjętych założeń, strona skorygowała wniosek w zakresie rocznych ilości poddawanych przetwarzaniu odpadów, które będą stosowane do kształtowania obwałowań i korony składowiska (z 18 tys. Mg/rok do 10 tys. Mg/rok) oraz dla odpadów, które będą wykorzystywane do wykonania okrywy rekultywacyjnej (z 48 tys. Mg/rok do 24 tys. Mg/rok).

Ponieważ we wniosku wskazano, że do wykonania warstwy wyrównawczej wykorzystywane będą odpady zgodnie z rozporządzeniem w sprawie odzysku poza instalacjami i urządzeniami, marszałek wezwał również stronę do złożenia stosowanych wyjaśnień ww. zakresie, wskazując jednocześnie, iż w myśl obowiązujących przepisów prawa, rekultywację zamkniętego składowiska odpadów z wykorzystaniem odpadów, przeprowadza się w oparciu o odpady wskazane w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie składowisk odpadów, a nie rozporządzenia w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami.

Marszałek wezwał ponadto wnioskodawcę do zweryfikowania podanych we wniosku o wydanie zezwolenia informacji dot. uszczelnienia powierzchni składowiska odpadów stosownie do wymogów § 17 rozporządzenia w sprawie składowisk odpadów. W odpowiedzi na ww. wezwanie firma PROFI-EKO Sp. z o. o. dostosowała wniosek do zapisów § 17 pkt 3 ww. rozporządzenia (przy czym w toku prowadzonego postępowania starosta ustalił, że ww. zapis dot. uszczelnienia powierzchni składowiska odpadów niebezpiecznych, nie zaś składowiska odpadów obojętnych i innych niż niebezpieczne, stanowiącego przedmiot wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów). Powyższe przyczyniło się do powstania rozbieżności, które wymagały wyjaśnienia, również w odniesieniu do ustaleń zawartych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie objętości odpadów przewidzianych do przetwarzania w ramach rekultywacji składowiska odpadów komunalnych w m. Bartochów.

W związku z powyższym Starosta Sieradzki pismem z dnia 06 czerwca 2022 r., znak: RS.6233.2.2022 zwrócił się do Marszałka Województwa Łódzkiego o zajęcie ww. sprawie stanowiska oraz jednoznacznego wypowiedzenia się, który z dokumentów (tj. decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja marszałka w zakresie harmonogramu działań związanego z rekultywacją składowiska, czy obowiązujące przepisy prawa wynikające z §17 rozporządzenia w sprawie składowiska odpadów) jest wiążący dla starosty, który udzielał będzie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Natomiast pismem z dnia 10 czerwca 2022 r., znak: RS.6233.2.2022.um, w tej sprawie Starosta Sieradzki, wystąpił również do Burmistrza Warty (w ocenie tut. organu, powyższa sytuacja, mając na uwadze art. 86 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – t.j. Dz. U. 2021, poz. 2373 ze zm. – zwanej dalej ustawą ooś., mogła generować potrzebę zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach).

W przesłanym wyjaśnieniu (przy piśmie z dnia 8 czerwca 2022 r., znak: ŚRIV.7244.22.2022.RM) Marszałek Województwa Łódzkiego wskazał m. in. że organ starosty jest związany zapisami zarówno decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jak i decyzji wyrażającej zgodę na zamknięcie składowiska odpadów w Bartochowie.

Natomiast Burmistrz Warty przekazał swoje stanowisko przy piśmie z dnia 24 czerwca 2022 r. w którym stwierdził, że nie zachodzi konieczność zmiany decyzji nr 7/2021 z dnia 27 grudnia 20241 r., znak: WIR.6220.16.2021.7.KŻ, ustalającej środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na procesie technicznego zamknięcia i rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Bartochów, gm. Warta. Z przedstawionej przez ww. organ argumentacji wynikało, że zwiększenie masy odpadów przewidzianych do rekultywacji składowiska w Bartochowie oraz zastosowanie warstwy okrywowej i wyrównawczej o większej miąższości, z wykorzystaniem odpadów, które mogą być odpowiednio stosowane do budowy skarp i kształtowania korony składowiska oraz wykonania rekultywacji przez wykonaniem okrywy rekultywacyjnej (biologicznej) nie wymaga zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wskazał ponadto, że zastosowanie odpadów do rekultywacji musi spełniać warunki wynikające z obowiązującego rozporządzenia w sprawie składowisk odpadów oraz że zastosowanie warstwy o większej miąższości będzie korzystne i jednocześnie spowoduje, że masa przewidzianych do rekultywacji odpadów ulegnie zwiększeniu.

W związku z powyższym oraz mając na uwadze art. 86 pkt 1 i 2 ustawy ooś. tut. organ w pkt 5 niniejszej decyzji określił dodatkowe warunki realizacji przetwarzania odpadów.

Działki o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1, 89/5 obręb 2 Bartochów, na których zlokalizowane jest składowisko odpadów, objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym uchwałą nr XXIV/120/12 Rady Gminy i Miasta w Warcie z dnia 26 lipca 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru części sołectw Bartochów, Gołuchy – Łabędzie, Raczków, Zagajew, Kawęczynek, Małków Duszniki i fragmentu miasta Warta. Dla ww. działek (na rysunku planu ozn. 27ZP) ustalono funkcję podstawową – przeznaczenie na tereny zieleni urządzonej, jako docelowy kierunek rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów komunalnych. W związku z powyższym Spółka PROFI – EKO nie była zobowiązana załączyć do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, o której mowa w art. 42 ust. 3c ustawy o odpadach.

Do wniosku firma PROFI – EKO Sp. z o. o. nie załączyła także operatu przeciwpożarowego oraz postanowienia powiatowego komendanta Państwowej Straży Pożarnej. Zgodnie z art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach operat przeciwpożarowy zawiera warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione, w drodze postanowienia, z komendantem powiatowym PSP. Wg wniosku prowadzenie procesów odzysku (w ramach rekultywacji składowiska odpadów komunalnych) realizowane jest poza instalacjami, poza obiektami oraz bez konieczności magazynowania odpadów, dlatego nie wymaga sporządzenia operatu ppoż. oraz uzyskania uzgodnienia w drodze postanowienia. W związku z powyższym w niniejszej decyzji nie wskazano wymagań wynikających z warunków ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów. W analizowanym przypadku Starosta Sieradzki nie był również zobligowany, w myśl art. 41a ust. 1a ustawy o odpadach, wystąpić do Komendanta Powiatowego PSP w Sieradzu o przeprowadzenie kontroli instalacji lub jej części, obiektu budowlanego lub jego części oraz miejsc magazynowania odpadów, w zakresie spełnienia wymagań określonych w przepisach dot. ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, ustalonymi w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach.

Stosowanie do art. 42 ust. 3d ustawy o odpadach, do wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów, poprzedzonego decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, dołącza się również załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapę, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy ooś. Do wniosku firma PROFI – EKO załączyła plan zagospodarowania terenu po rekultywacji z naniesionymi przekrojami składowiska, lokalizacją piezometrów, istniejącego rowu opaskowego oraz inwentaryzacją rzędnych terenu wysypiska odpadów w odniesieniu do rzędnych projektowanych. Ww. zakresie przedłożyła również oświadczenie, złożone przez Prezesa Zarządu Spółki PROFI – EKO z dnia 06 czerwca 2022 r. z którego wynika, że na etapie składania wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do tego wniosku nie była załączana mapa z zaznaczonym terenem oddziaływania przedsięwzięcia, o którym mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy ooś.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 13b ustawy o odpadach złożony wniosek winien zawierać również informacje o proponowanej formie i wysokości zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ww. ustawy. Obowiązek ustanowienia zabezpieczania roszczeń, zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 48a ust. 1 i 3 ustawy o odpadach) powstaje w związku z magazynowaniem odpadów m. in. przed ich przetwarzaniem. We wniosku posiadacz odpadów jednoznacznie wskazał, że nie zamierza magazynować odpadów na terenie składowiska przed ww. procesem. Max. masa magazynowanych przed przetwarzaniem, w ramach rekultywacji, odpadów oraz największa masa magazynowanych odpadów, które mogłyby być magazynowane na tym terenie ma, wg wniosku „wartość 0”. Powyższe stanowiło więc brak podstaw do określenia przez Starostę Sieradzkiego, wysokości zabezpieczenia roszczeń, w drodze postanowienia.

Ponieważ prowadzenie procesów odzysku (w ramach rekultywacji składowiska odpadów komunalnych) realizowane jest poza instalacjami, poza obiektami oraz bez konieczności magazynowania odpadów, dlatego tut. organ nie wystąpił również do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi o przeprowadzenie kontroli instalacji lub jej części, obiektu budowlanego lub jego części oraz miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów w zakresie spełnienia wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska (art. 41a ust. 1 ustawy o odpadach).

Działając natomiast zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach, tut. organ, przed wydaniem przedmiotowego zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pismem z dnia 05 lipca 2022 r., znak: RS.6233.2.2022.um wystąpił do Burmistrza Warty o wydanie opinii, wymaganej przed wydaniem ww. zezwolenia.

Postanowieniem z dnia 07 lipca 2022 r., znak: WIR.650.06.2022.PZ Burmistrz Warty pozytywnie zaopiniował wydanie, zgodnie z wnioskiem, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, wskazując jednocześnie, że jego wydanie jest celowe do osiągnięcia zakładanego kierunku rekultywacji nieczynnego składowiska odpadów, którego obszar został przeznaczony na tereny zieleni urządzonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą nr XXIV/120/12 Rady Gminy i Miasta Warta z dnia 26 lipca 2012 r.

Po przeanalizowaniu złożonego wniosku o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów tut. organ uznał, że zebrany materiał dowodowy jest wystarczający i nie istnieją inne przeszkody do wydania zezwolenia, zgodnie z wnioskiem strony i obowiązującymi przepisami prawa.

Na podstawie art. 10 § 1 ustawy z k.p.a., pismem z dnia 12 lipca 2022 r., znak: RS.6233.2.2022 Starosta Sieradzki zawiadomił strony postępowania o zebraniu niezbędnych, do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, materiałów oraz o prawie stron do zapoznania się z całością zebranego materiału dowodowego i wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów.

Termin ważności zezwolenia na przetwarzanie odpadów ustalono zgodnie z wnioskiem strony, tj. do końca czerwca 2023 r.

 

W niniejszej decyzji udzielającej zezwolenia na przetwarzanie odpadów, realizowanego w ramach rekultywacji składowiska odpadów w Bartochowie, rodzaje oraz roczne ilości poddawanych przetwarzaniu odpadów określono zgodnie z wnioskiem strony ubiegającej się o wydanie zezwolenia. Ponadto w pkt 5 niniejszej decyzji określono dodatkowe warunki realizacji analizowanego przedsięwzięcia, mając na uwadze informacje znajdujące się w materiałach zgromadzonych w toku prowadzonego postępowania dot. wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

Niniejsza decyzja jest zgodna z ustaleniami decyzji Burmistrza Warty o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na procesie technicznego zamknięcia i rekultywacji składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w m. Bartochów – gm. Warta, na działkach o nr ewid. 51/2, 86/4, 87/4, 87/7, 88/4, 88/5, 89/3, 89/5, 90/3, 91/3, 92/3, 93/3, 94/3, 95/3, 96/1 obręb 2 Bartochów, gm. Warta z dnia 27 grudnia 2021 r., znak: WIR.6220.16.2021.7.KŻ oraz z wyjaśnieniami ww. organu do przedmiotowej decyzji, przekazanymi przy piśmie z dnia 24 czerwca 2022 r., znak: j.w.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.

 

Pouczenie

Od decyzji niniejszej służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Starosty Sieradzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję (art. 127 a § 1 ustawy k.p.a.).

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej, oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art. 127a § 2 ustawy k.p.a.). Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 130 § 4 ustawy k.p.a.).

 

Za wydanie niniejszej decyzji - zezwolenia na przetwarzanie odpadów pobrano opłatę skarbową w kwocie 616 zł., zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz cz. III pkt 43c załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2021 poz. 1923 ze zm.). Opłata została wniesiona na rachunek Urzędu Miasta Sieradza nr 53 1020 4564 0000 5102 0040 8724 w dniu 02.06.2022 r.

 

z up. Starosty
NACZELNIK
Wydziału Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Barbara Ułanowska

 

Otrzymują:

  1. PROFI-EKO Sp. z o. o.

ul. Kazimierza Odnowiciela 14

88-100 Inowrocław

  1. Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o. o.

ul. Wojska Polskiego 102

98-200 Sieradz

 

Do wiadomości:

  1. Marszałek Województwa Łódzkiego (ePUAP) – decyzja ostateczna

  2. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Łodzi Delegatura w Sieradzu (ePUAP) – decyzja ostateczna

Pełna treść w załączonym pliku.

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

ANKIETA

17‑03‑2022 12:36:46

ANKIETA

dotycząca skrajnie zagrożonego gatunku – chomika europejskiego

 

Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie realizuje badania dotyczące krytycznie zagrożonego gatunku, jakim jest chomik europejski. Celem badań jest:

- zaktualizowanie informacji na temat zasięgu występowania chomika europejskiego w Polsce,

- rozpoznanie wiedzy na temat występowania tego gatunku,

- zebranie opinii rolników odnośnie konfliktów wynikających z występowania chomików na terenach rolniczych.

Badania opierają się m.in. na ankietach przesyłanych przez osoby, które zaobserwowały w swoim otoczeniu chomika europejskiego. Ankieta jest dostępna pod adresem:

https://forms.gle/Q85Z9Ri9xmvM7x237

 

Formularz ankiety składa się z 5 części:

1. część przeznaczona dla osób, które rozpoznały chomika europejskiego na zdjęciu

2. część przeznaczona dla osób, które stwierdziły, że chomik występuje w ich miejscowości,

3. część – opinia na temat szkód wyrządzanych przez chomika w uprawach,

4. część przeznaczona dla osób, które ponoszą straty w uprawach spowodowane przez chomika,

5. część, w której respondent może pozostawić swoje dane kontaktowe, jeśli chciałby wziąć udział w bardziej szczegółowych badaniach.

 

Dzień publikacji – 17.03.2022 r. - bezterminowo

 

Załącznik – zdjęcie

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

ZG.2280.11.2022

16‑02‑2022 15:15:15

OGŁOSZENIE - Nadleśniczego Nadleśnictwa Poddębice w sprawie planowanego powiększenia zasobów leśnych poprzez nabywanie lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia – zaproszenie do składania ofert sprzedaży gruntów.

Dzień publikacji ogłoszenia – 16.02.2022 r.

Ogłoszenie - załącznik

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.

PO.ZUZ.5.4210.151.2021.AK

21‑01‑2022 12:06:37

OBWIESZCZENIE - Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu informujące o toczącym się postępowaniu, z wniosku Gminy Sieradz, w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na usługę wodną w zakresie odprowadzania wód opadowych i roztopowych pochodzących z drogi gminnej do rowu melioracyjnego R-B-1 w miejscowości Dzigorzew, gm. Sieradz powiat sieradzki, woj. Łódzkie.

 

Dzień publikacji obwieszczenia – 21.01.2022 r.

Zawiadomienie o publikacji obwieszczenia uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie pisma w BIP.

Obwieszczenie - załącznik

Liczba pobrań
Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Liczba komunikatów: 27 Numer strony: 1  2  3  
Informacja wytworzona przez:
Barbara Ułanowska , w dniu:  01‑01‑2016 09:00:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Paweł Sztoch
email: admin@finn.pl tel.:(42) 684-98-91 fax: (42) 684-98-92
, w dniu:  01‑01‑2016 09:00:00
Data ostatniej aktualizacji:
29‑02‑2024 16:24:56
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie